GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Friday, December 18, 2009

CINTA & KeCeWa.....ahhh bosan!!!

     "Putus sudah.... kasih syg...", ingat tak rangkap lagu ini? Rasanya ciptaan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee... mendayu2 smpai terlentok2... kena plaks yang dengar tuh baru kecewa bercinta... Dan-dan jer lagu neh jadik lagu tema perpisahan....huh!!! lesu... layuuuu... lembik.... tergolekkk!!!

      Dewasa ini kita selalu meng'komplen' bangsa dan diri sendiri yang layu, lesu, tidak produktif, 'low-mentality' ( sewel??) & bermacam lagilah. Sampai tak larat nak mendengar dan membacanya. Punca?? Salah satunya inilah... dek kerana generasi muda kita disua dan disogokkan dengan 'hidangan2' murah dan lesu... Aku tertarik dengan analogi Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dalam MHI pagi tadi....yang aku namakan 'gajah dengan tali'.... Ustaz berkata lebih kurang gini," Gajah sarkas, dari kecil ditambat dengan tali. Kemudian ia meronta-ronta ingin melepas diri tetapi tidak berjaya. Dicuba lagi, tidak berjaya. Masih mencuba tetapi tetap gagal sehingga ia besar. Apabila besar, ia tidak mencuba lagi kerana sudah mengetahui yang cubaannya tidak akan berhasil. Padahal, tali yang dahulunya besar dari dirinya kini sudah seperti tidak mampu lagi menahan tenaganya. (ibarat kalau sekali rentap, habis bersepai sahaja rantai yang maha kecil itu). Jadi, hiduplah gajah itu dengan 'fahaman' yang diterapkan sejak dari kecil, hidupnya untuk ditambat, begitulah juga kesudahan hidupnya"..... ini sebenarnya pemahaman aku dari analogi ustaz itu, bukan sebijik2 rakam apa yang ustaz cakap..... Bila aku fikir2 balik, memanglah betulnya.... dengan keadaan, situasi dan perilaku orang-orang Malaysia sekarang.... bukan aku nak rujuk pada Melayu sahaja... tetapi bila aku sudah sebut 'MALAYSIA' itu maksudnya 'MALAYSIAN'.... What make MALAYSIA? What make MALAYSIAN??... Ask yourself... Bagi mereka yang beranggapan MALAYSIA ini milik bangsa tertentu sahaja, yang mempunyai taraf minda 'tertentu' sahaja, sedar dan bangunlah bahawa,' 1 JARI MENUNJUK KE ARAH ORANG LAIN, 4 JARI LAGI MENUNJUK PADA DIRI SENDIRI'.... hanya kita sendiri yang menentukan di mana kita berada, bukan orang lain, bukan 'bangsa' lain... kerana BANGSA MALAYSIA ADALAH 1... BUKAN HANYA MELAYU, BUKAN HANYA ISLAM TETAPI SEMUA KAUM CINA, INDIA, SERANI, SIKH, IBAN, BIDAYUH, MURUT, KADAZAN, ASLI (SEMUA SUKU), BAJAU DSB (sorry aku bukan hafal semuanya).... BUDDHA, HINDU, KRISTIAN, hatta ATHEIS sekalipun.... ingatlah, dalam kad pengenalan kita, walaupun ditulis bangsa berlainan tapi ianya hanya bangsa fizikal... 'bangsa' hati kita iaitu integriti dan ruangan warganegara ditulis,'warganegara' yang bermaksud warga MALAYSIA.... semua adalah sama.... Jadi, ingat2lah dan mari kita refleksi diri.

     In conclusion, remember my dear MALAYSIAN, don't think that you are nothing (of being MALAYSIAN) but instead, see yourselves as GREAT to make a 'negara & bangsa' that have high integrity & responsibility to your own country!!

p/s: I hope my beloved students & colleages can read this with open heart.

    

No comments: