GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Tuesday, February 1, 2011

Pada Ulang Tahun ke-8

     Tanggal 25/1/2011, dah genaplah 8 tahun usia perkahwinan kami. Dah 8 tahun yea? Alhamdulillah. Kalo budak dah derejah 2. Kalau ikut 'life circle' manusia tuh, mmg tak baper nak matang lagilah kan? Tapi, dah bole nak mengurus diri sendiri; mandi, makan, 'cebok', kemas pinggan mangkuk.Cuci? Bolelah kots siket2. Sedangkan Imran yg dah juga genap 6 thn. tuh dah pandai kemas baju seluar sendiri untuk ke tadika/umah cikgu lepas tadika. Dah byk kali gaks beliau kemas baju2 sendiri tanpa disuruh. Bila aku nk lipat kain plaks, slalunyer nk help tapi takleh nak harap sgt lagi laa kan? Harap2 smpai ke besor ler beliau nak menolong bondanya ini. Amin3! 
      Sambutannya takler meriah mana. Diraikan kami sekeluarga sahaja. Makan2 di Kenny Rogers pasal dah lama sgt tak makan kat situ. Maklumlaaa... bajet oh bajet... Cik Abe bertanya,"Naper tak amek gambo makanan?" Aku pon jwblah,"Ala, Bah. Kalo setakat KN neh, semer org dh tau menu dier...ehehehhehe". Btui tak korang? 
Beginilah hasilnya foto ini bila tuan yg 'snap'nya dalam posisi ini...

posisi baring....
 

           Hah, dah buek hal balik dah neh. Line aku ker neh? Perlu report ke SKMM kaa eks? Heiiiiiiiiyooooooohhhhh!
      Hmmmmm.... oklaa terus pada apa yang aku nk sharing utk korang semer. Aku nak titipkan 4 tips mengekalkan perkahwinan.... ke tahap aku inilah. Ini pengalaman aku, maybe bole apply gaks utk situasi korang:

 1. Saling percaya-mempercayai.... ini penting yea? Kalau korang asik2 dok 'suspicious' ajer ngan suami/isteri korang, alamat tak ke manalah. Rasa curiga ajer dalam hati. Laki/bini aku g mana? Ckp ngan saper? Sms ngan saper?....parah ah macam tuh kan? Sure korang penah dgr ungkapan ini, 'kalo sygkan seseorang, lepaskan dia sikit.' Btui ker tuh eh? Lebih kuranglaaa tapi aku rasa korang paham maksud aku kan? Jadinyer, percayailah pasangan korang, kalo dier syg kt korg, takkan dier akan melunturkan kepercayaan korang kan?

2. Bertolak ansurlah ....... 'mender' neh kener pakai dalam byk aspek tau. Buat kje umah, uruskan anak, balik umah mak bapak sendiri/mertua, hubungan ngan sedara-mara kedua2 belah pihak dah sebagainya. Abeh, takkan nak balik umah mak pak korang jeks kan? Dier pon ader mak pak, sedara-mara. Jangan masa dok umah mak mertua korang, moncong tarik sampe bole disimpul. Banyak cantekkk eks? Kalo plaks laki/bini korang sakit, takleh nak wat kje umah or uruskan anak, koranglaaa kener settlekan semer. Ingat tuh nooo....

 3. Jangan berkira dgn suami/isteri .... awal 'objektif'  perkahwinan itu perkongsian kan? Jadi, kenerlah berkongsi byk mender. Kadang2 gaji suami tak cukup utk menampung perbelanjaan isi rumah jd, gaji isteri kener pakai siketlah utk top-up memana. 'Prinsip' duit ko, duit aku, duit aku, duit aku adalah kejamlah. Takkan kiter nk kedekut dgn pasangan sendiri kan? Begitu gaks kalo ader hari istimewa laki/bini;jgnlah kedekut utk hadiahkan sesuatu hatta sebungkus coklat pon...amacam?


4. Berdoa semoga jodoh dipanjangkan dunia akhirat..... ini pon takleh tinggal. Dalam solat 5 waktu, silalah berdoa utk ini selalu. Juga mohon diampunkan dosa2 suami/isteri. Boleh kan? Sama2 dpt manfaatnyer nanti...


     4 kesemuanya, susah tak nak achieve? Susah kalo korang kata susah. Kalau korang kata n pikir mudah, mudah tak jadinya??....ehehhehehehe... naper aku gelak? Gelak psl dah siap 1 entri sharing pada hari ini.. harapnya korang dpt manfaatnyer; tak byk, sikit pon alhamdulillahhhh....

10 comments:

Kancilbiru said...

happy anniversary...moga bahagia hingga ke akhirnya...amin..:)

akuzle ayu said...

tqvm, puan niza...awk pom sama

- zuriey - said...

heppy anniversary..semoga bahagia hingga akhir hayat

Mama Zharfan said...

happy anniversary :) me july nanti anniv ke 7 :) mcm cepat jer masa berlalu :)

mr.curly said...

hepi anibessari !!!..moge kekal bahgie hingge akhirnye..

Puteri's territory said...

Happy happy anniversary to you!!! Here's to more wonderful years ahead.

P/S- Hope it's not too late to congratulate you on your pregnancy. Take care.

gapisman said...

Syabas dan tahniah! Moga kekal hingga ke anak cucu dan cicit...!

akuzle ayu said...

zuriey: tqvm, dik..

suzi: btui...alhamdulillah kita dh sampai tahap neh kan?

inchek keli: tqvm 4 the sweet wish..akak pon wish awk mcm tuh gaks...

puteri: tqvm 4 everything.. hope the best 4 u 2..

gapisman: tqvm, uncle...alhamdulillahh!!

AzMask said...

epi enibeseri... kita punya tarikh enibeseri yang sama.

akuzle ayu said...

azmask: yaka? tah2 umo pon sama kots?..ehehehhe