GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Monday, November 3, 2014

Kreativiti dan Inovasi



     Pertama kali aku tengok mender ni, rasa kagum juga. Ini adalah contoh alat inovasi. Dari fungsinya yang asal, ia ditambahbaik untuk kegunaan mereka yang berkepentingan. Dalam situasi ini, yang empunya alatlah kan?

     Korang rasa apa ni? Yang bawah tu asalnya pemasa yang kita guna kat dapur kan? Orang kampung korang panggil 'timer'. Bahagian hitam tu plaks pemegang dari sebatang monopod. Sudah 'dikerjakan' oleh Mac Gyver mana ntah ni. Bila nak pakai, kliplah telefon bimbit korang kat situ. Lepas tu, boleh 'set' 'time lapse' kat telefon bimbit kita. Maka berpusinglah 'gajet' buatan sendiri ni mengikut masa yang ditetapkan. Wallah!

     Kalau diikutkan, sifat suka cuba reka atau tambahbaik fungsi alatan ni memang ada dalam diri kita semua. Ala-ala bakat terpendam jugalah. Bila sampai masanya, mulalah otak kita terfikir untuk merekacipta. Bila? Bila kita berkeperluan untuk menggunakan alatan terbabit.

     Pengalaman aku plaks masa sekolah menengah dulu, aku minat juga dengan matapelajaran Seni Lukis. Sains pun aku suka. Sebabnya masa kedua-dua subjek tu, aku dapat melukis. Walau lukisan aku tak hebat sangat, tapi bila korang tengok, korang tau apa objek yang aku lukis. Kalau tak caya boleh periksa buku Sains aku masa tingkatan 3.. hahahahah

     Tapi kan, bukan senang gaks berfikir untuk kreatif ni. Minda kena tenang tanpa fikir mender lain terutama masalah dan juga perlu fokus tentang apa yang kita nak lukis atau cipta. Sebab tu juga, ini adalah salah satu terapi untuk melegakan stres. Teringat pula cerita Hindustan yang Aamir Khan jadi guru Seni Lukis yang tolong budak ADHD tu. Lupa plaks tajuk dia. Kalau kita dapat buat aktiviti bulanan macam peraduan melukis tu kat tempat keja, tempat belajar dan komuniti kita, aku rasa kadar manusia sakit jiwa dapat dikurangkan. 

     Korang setuju?

3 comments:

Kakcik Nur said...

Kalau melukis, kakcik awal2 mengalah... :)

Ariff Budiman said...

Saya pula kalau reka yang lain akan menjadi yang lain. Lukis pun tak pandai. Kalau la pandai sudah banyak lukisan yang di lukis

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI