GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Monday, November 10, 2014

Herba Mandian Dalam Pantang


     Sepatutnya entri ni aku tulis dan terbitkan semasa dalam atau baru lepas pantang. Tapi sebab 'kerajinan' melampau, aku baru terbitkan sekarang. Pun bolehlah kan? Yang penting topik ini sentiasa ada orang yang akan dapat manfaatnya.

     Semasa bersalinkan Iffah Zukrina 3 tahun lepas, Abe Zam cari merata-rata daun herba untuk mandian aku. Dari Johan Setia, Klang sampai ke beberapa kawasan di Shah Alam ni sampai dah tak larat nak menjelajah dah. Pantang nampak orang tanam, beliau akan berenti, bagi salam kat tuan yang tanam tumbuhan terbabit dan nak minta beli. Kalau ada rezeki, tuannya ada kat umah; biasanya orang tu akan bagi je. Yerla untuk orang dalam pantang kan? Sebanyak itu orang prihatin kepada ibu mengandung, sebegitu juga orang prihatin pada ibu dalam pantang. 

     Tapi, korang jangan terkejut plaks bila aku katakan bila balik kampung aku, lagi susah beliau nak cari dedaun tu semua. Hebat kan? Moden benar kat kampung aku; orang dah tak berminat nak bercucuk tanam herba penting. Semua dok ingat beli je. Lagi 1, nak cari tukang urut pun kemain payah. Mak bidan jauh sekali. Masa bersalinkan Imran Zamir, aku nak berurut pun susah. Dah dapat tukang urut, tak lepas 3 hari plaks pasal makcik tu pun dah uzur. Uhux! Lepas tu baru tau anak sepupu Arwah Ayah aku ada sorang pandai urut. Jadi, bila balik kampung kami panggil beliau untuk urut aku. Upah pun ikut ikhlas.

     Baiklah, kembali ke topik asal ye. Dah susah sangat nak cari daun herba mandian ni, Abe Zam cuba tanya kat kedai ubat Cina. Kat area umah kami ni boleh tahan banyak kedai ubat Cina ni. Selain harga agak murah dari pasar raya dan kedai runcit lain, macam-macam barang kita boleh beli. Salah satunya herba mandian ini. Agak lama juga aku guna herba mandian ni. Harganya pun tak mahal. Tapi aku lupa harga sebenarnya. Dalam RM2 lebih kots.





 Herba mandian Daifonai ni 'penyelamat' urat-urat aku dalam pantang. 1 pek ni ada dua uncang besar untuk dua kali mandian.



Cara-cara penyediaan lengkap disediakan di belakang bungkusan. Senang saja, bah!
     
     Herba mandian ini dipek dalam uncang seperti serbuk teh minuman tu. Cuma saiz dia agak besar. Masukkan satu uncang untuk sekali rebus untuk sekali mandian. Air rebusan herba ini dicampur pula dengan air biasa sehingga mencapai suhu yang diingini. Biasanya suamlah kan? Baunya memang herbalah dan aku sangat suka. Belum mandi boleh hidu dulu kasi naik semangat nak mandi.. haha

     Penyediaan herba mandian dalam pantang ni sama pentingnya dengan amalan pemakanan, proses berurut, memakai bengkung dan lain-lain semasa dalam pantang. Kalau tak ikut, dikhuatiri badan dan urat kita wanita ni akan menanggung akibat di kemudian hari. Masa muda-muda ni tak terasa sangat tapi makin berusia nanti mulalah kita rasa situ sini sana sakit dan lenguh.

     Korang plaks guna herba mandian apa untuk mandi dalam pantang?

8 comments:

Najib Ariyan said...

errrrr... ni zone orang pompuan... tak reti nak komen yer... sorry

salam singgah

Andika Aqil said...

BARANGAN TRADISIONAL UNTUK KESIHATAN DAN KECANTIKAN WANITA BERPANTANG MURAH DAN MENJIMATKAN DUIT N BADAN SIHAT
MENJIMATKAN DAN MURAH
(Untuk semua wanita & wanita dalam pantang boleh guna untuk kesihatan badan) As salam sekiranya berminat 1.Mandian herba untuk wanita/wanita lepas bersalin dpt hilangkan lesu badan Dan kurangkan angin dalam badan hanya~ RM7,
2.Minyak urut panas untuk lenguh2 badan dan urut dalam pantang ~RM10,
3. Lulur badan untuk lembutkan kulit seluruh badan sekiranya diamalkan selalu dapat hilangkan hitam2 di celah2 pelipat ~RM5,
4. Bedak sejuk RM2,
postage RM10,berminat leh wsup 0193291084

Ania said...

Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi.
Jika Anda mau share dan download files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
Coba servis kami tanpa registrasi:)

onlajer said...

orang lepas bersalin nih bagus baca teknik mandian herba

makcikkantin said...

kalau tak dalam pantang pun boleh gak kot mandi dgn herba ni ye

andika aqil said...

Boleh je mandian ni sesuai untuk semua.sekiranya berminat mandian herba boleh wsup 0193291084

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Wawa Idris said...

My mom prepared everything for me... syukur masih ada mak..