GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Thursday, October 23, 2014

Kad Nama

     Kad nama adalah satu alat yang penting sekarang. Bukan sahaja untuk ahli perniagaan atau usahawan. Penting untuk sesiapa sahaja yang perlu memulakan atau memperkembangkan rangkaian. Tapi, ada juga orang fikir siapalah mereka untuk mempunyai kad nama. Kononnya mereka bukan orang penting.

     Sebenarnya, kad nama berfungsi menyampaikan maklumat si pemilik dengan lebih tepat. Sebabnya maklumat yang terdapat pada kad nama disusun dengan teliti. Biasanya jarang ada kesilapan. Apabila kad nama bertukar tangan, si penerima hanya melihat kad nama tersebut untuk mengingati maklumat paling asas iaitu nama empunya kad. Selepas itu, aku yakin kad nama tersebut disimpan sahaja dan akan dirujuk apabila perlu nanti.

     Mengapa kad nama penting bagi aku? Situasi dolu-dolu, semasa berjumpa kawan-kawan bloggers tak kira semasa majlis untuk bloggers atau bukan, aku menghadapi masalah juga terutama ketika mahu memperkenalkan nama blog aku. Maklumlah masa buat blog ni, aku tatau langsung pasal nama blog kena senang diingati dan mudah. Main bubuh jer nama yang berkenan. Sudahnya bila orang tanya," Apa nama blog?". Mulalah aku gelabah nak cakap panjang lebar. Kalau situasi masa tu bising, lagi haru. Lepas tu kalau jumpa ramai kawan plaks, jenuhler nak sebut nama blog ni sampai terjelir lidah.

     Dari kad nama juga, ada wartawan yang menghubungi aku untuk bertanya soalan. Selepas itu, artikel ringkas keluar di dada akhbar. Tapi, takderlaa aku nak megah dan menunjuk-nunjuk. Yang aku nak fokuskan di sini adalah bagaimana kad nama membantu kita supaya diingati dan sekaligus dikenali dalam bidang kita. Tak kira kita telah menyumbang secara langsung atau tidak. Itu yang penting. Diingati dan dihubungi ketika perlu.

Kad nama kami. Aku punya baru dua kali bikin. Abe Zam punya sekali. 

     Aku rasa ramai antara korang yang dah ada kad nama kami. Kalau takde boleh mintak lagi. Tapi, memang nombor telefon dan maklumat sosial media lain tak berubah punya. 

     Korang rasa apa ciri-ciri kad nama yang baik? Semuanya baik daa. Sebab kad nama ni dibuat ikut jenis bidang kita. Kalau bidding yang agak rasmi seperti jual insurans, jual kereta, konsultan, pegawai kerajaan dan lain-lain perlu kelihatan lebih formal. Warna latar belakang jenis ini biasanya putih atau hitam untuk nampak lebih elegan.

     Bagi yang kurang rasmi, bentuk dan gaya kad nama agak ceria dan lebih mengikuti citarasa pemiliknya. Aku belajar yang kad nama seharusnya mesti kreatif, unik dan lain dari yang lain. Sebabnya nanti senang diingati. Kalau bloggers ni, uncle Gedek biasanya mempunyai kad nama yang lain dari kebiasaan. Belum ada kad nama beliau? Mintak nanti bila jumpa ye?

     Aku pun tak lama lagi akan menempah kad nama baru. Perancangannya nak letak simbol dan tagline 'fanpage' kat FB iaitu Benda Sedap. Korang yang belum 'like' bolehlah berbuat demikian nanti ye? Baiklah, sesiapa yang belum ada kad nama tu cepat-cepat buat. Tak kira nak buat yang macam mana tapi aku rasa baik korang buat yang biasa2 dulu. Yang ada maklumat penting dan lepas tu korang boleh tempah lagi bila dah habis. Berbaloi-baloi gua cakap lu.






4 comments:

sarah said...

kad nama memang penting..sy harap jbtn yang buat..sendiri punya tak buat pun..hehehhe

Unknown said...

aa betui tuh...senang aa kalu ada kad nama... tak yah sesusan nak carik kertas or pen kalu kita nak bagi detail kita kat kawan2 kan...

http://supernifzvitamin.com/cara-nak-ukur-perut-buncit-atau-tidak/

Dr K said...

nasi kerabu buah tanjung...
hahaha..
buah tanjung tu buah apa?

Ms Haslina said...

alahai belum ada lagi. kad nama kat opsi je ada.