GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Thursday, September 8, 2011

Panas Hati

     Setiap kali perayaan kita akan berasa seronok. Seronok menanti tibanya hari nak balik kampung, berjumpa keluarga yg dirindui serta merayakan sambutan itu.
     Tapi, ader gaks perkara yang bikin hati panas dan buat badan seram sejuk. Apa dier? Yer, tersangkut dalam kesesakan trafik. Al-termaklumler, semer orang pon samer mcm kiter ; nak balik bercuti dan dh ramai orang pakai keter now. Pastuh, sistem jalanraya yg menghubungkan Kelantan ngan negeri2 luar terutama Lembah Klang dok tang tuh gaks sejak dari zaman tok kaduk. Maybe dipolitikkan. Tapi, rasanyer depa ngah wat siket2 lebuhraya now so wait n see lah.
     Masa nak balik arituh mmg no problemo pasal kitorang balik weekdays coz aku pon dh cuti berpantang. Just Imran yang kener ponteng skola 2 hari. Lepas hub aku blk kje dlm kul 4 ptg n kemas2 kitorang gerak dalam kul 5.30 ptg hari Rabu.
     Memula no hal tapi bila tiba kat 1 tmpt kat highway... lupalah hub aku ikut highway mana utk kuar dr KL arituh, jln terus jem n we all stuck sampai 1 jam kat situ. Nasib baek dah beli tapau Mekdi so oklah. Lepas tuh, alhamdulillah... perjalanan ke Klate lancar ajer then kitorang sampai Pasir Puteh dalam kul 2 pagi. Mmg tepat2 8 jamlah.
     Dok kat kg, kejap ajer. Biasa ah tuh kan? Tibalah masa nak blk Shah Alam semula. Hub nak kener kje, Imran nak kener g skola taski then aku.... blk sambung rehatlah.....ehehhehehehe
     Hub mmg plan blk SA ari Sabtu even dah dapat agak yang jalan akan jem teruk. Tapi, beliau dah pasrah kener drive dalam 12-14 jam. Yang penting jgn rushing. Gitulah. 
     Kalo dulu baru naik kat jalan atas kat Machang tuh baru jem, tapi kali neh sebelum sampe ke traffic light tuh dah berderet2 keter. Nak sampai ke traffic light tuh dah makan masa sejam...huhuhuhu... masa tuh dalam kul 11 pagi dan panasnyer plaks yaa ampun, berbahang!!! Nasib baek si Iffah neh relaks jer zzzzz. Dipendekkan citer, sebelum sampai Masjid Keroh, Kuala Krai; tetiba aku terperasan yg meter temperature dah naik lebey dari separuh. Cik Abe aku tak pasan langsung psl dok tgk depan ajer. Pastuh, beliau plaks rasa nebes pasal mender neh tak penah jadik. Penah stuck dalam jem beberapa kali tapi takderler suhu sampe naik mcm neh. Keter pon baru pakai tak sampe sethn weh so mmg unsangkerable sgt2 mender neh jadik.
     
 Pandangan bila aku nak patah balik ke Pasir Puteh. Baper puluh km tuh jem nak balik KL.

     Temperature dah nak sampai merah bila aku suh hub pasang hazard light then cecepat pecut ke Masjid Keroh bila keta dah takder dari arah bertentangan. Nasib baik dier tak mati sendiri tengah2 jalan. Kalo tak.... keta aku jadik penyebab jem plaks. Dah park sesiap dekat tepi pagar, dkt2 tong sampah; hub aku pon call laaa tow truck insurans punyo. 1 kedai tow-truck ajer yg call balik dari 5 bijik seperti yang dikhabarkan oleh Etiqa Insurans tapi depa tak mai2 pon. Suh check buku warranty bagailah. Hmmmm... aku dah agak yg urusan  neh tak senang pon. Kat sticker dier kemain gembar-gembur 24 hrs laaa... anywhere lah.... hampehzzz n bongok ajer. Pastuh, dier tow free untuk 50km ajer kan? Pastuh, 1km kener 3 hengget. K Krai g KB ader dalam 59km so baik duit tuh aku balik beli KFC n mkn reramai ngan ank buah aku.
     Hub aku plaks dah buntu; nak patah balik ke PP or main gamble redah gaks jem yang tatau nak surut kul baper tuh. Oiiii... janganlaa oiii... dalam keter neh ader binik n beby ko yg baru 23 hari masa tuh. Sepupu n abg ipau aku dah kalut2 nak datang amek coz depa ingat keter jem n mati terus. Tapi, aku ckp takyahler datang. Kang korang plaks yang tatau sampai ker tak kat tmpt kitorang. Since keter leh jalan lagik so aku ckp ngan hub supaya patah balik PP then esoknyer g pusat servis kat KB.
    Masa park kat masjid tuh, tetiba kat tepi tuh masuk plak 1 Naza Ria. Dah parking, bukak plaks bonet. Aiiii, poblem sama ker, pakcik? Ruper2nyer pakcik tuh kata poblem neh dh biasa. Otw patah balik pon ternampak 1 Kia Spectra tersadai kat tepi jln, bonet terbukak. Dah tokono laaa neh aku!
     Hub aku balik dr pusat servis dh tghari. Mekanik tak dapat nak cari puncanya tapi dalam minggu tuh dah 20 aduan dibuat mengenai temperature naik tiba2 neh. Oho macam tuh rupanya. Masa kat sana gaks lepas check macam2, mekanik cakap ada 'airlock' kat dalam radiator. Itu rupanya. Hub tnya sokla cepuput kat aku,"Naper keta dulu tak jadi macam neh? Iswara dulu pon x penah jadik?" Aku bole jwb ker soklan2 psl neh?...huhuhhuhuuhu
     Pasainyer, hub kata; sistem dulu pakai karburator, now pakai injection so kiranyer ini kelemahan injectionlah... wallahuaklam. tapi naper jadik kat model2 Kia, Naza n Hyundai sajer kan? Psl keta2 jenama lain pon pakai sistem neh gak? hmmmmm.....

 Hala patah blk. Masih berderetan. Tak berkesudahan.



3 comments:

ManjaIxora said...

sabor kak, sabor.. huhuhu

dugaann..

akuzle ayu said...

manjaixora: sabo ader batas neh...cheh, mcm gangster... cian kt hublaaa dok statik jer bpe jam. lg cian kt bebudak berdua neh. alhamdulillah depa ok ajer.

Ms Haslina said...

dugaan gitu. mmg tak leh elak.
p/s mmg kecian pada yg balik belah timur ni. ntah bile kerajaan nak upgrade sistem jalan raya tu.
;((