GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Thursday, October 6, 2011

Awal Tahun 2011


     Inilah rupa Abg Imran masa 1st day skola Taski ABIM. Dari umur 4 tahun cuba2 anta ke tadika yang ada 3 medium; BM, BI n BM. Takkk aku tak silap taip. Another BM is Bahasa Mandarin yang menjadi 'fear' kepada kaum Cina sendiri. Yerler, sesajer nak try. Kots dier bole nak menangkap bahasa2 selain yang biasa dok guna hari2. Memula nampak ok. Ader peningkatan terutama dalam BI. Jadinyer 5 tahun sambung ajer anta situ. Sementelah dekat plaks tadika tuh ngan umah PIL. 
      Sampai umur 5 tahun tuh, dekat2 ujung tahun; lain macam plaks perangai dier. Malas or lambat bangun pagi. Pastuh, buat macam2 alasan tak nak g skola. Aku pon haper lagik, hangin ler. Abah dier pon pelik gaks naper asyik tanak g skola.
     Tak sempat nak konvo, aku kata ,"Takperler. Benti ajer. Nak paksa pon tak guner." Jadi isu besar juga dalam famili aku sampai aku terfikir nak anta balik kampung ajer. (Bila teringat balik neh, rasa menyesal tak sudah kalo anta dier skola kat kg)
     Cikgu2 dier ckp, syglah kalo benti. Dah nak abeh tapi dah dier tanak g skola, nk wat cemana. Puas aku marah, bantai jangan citer. Tapi idokler sampe patah riuk yea? Sekadar nak disiplinkan dier ajer. Biler tanya naper tanak g skola, dier diam membisu.
     Sampai 1 hari, tetiba he open up. Katanyer," Yang (panggilan manja dier) memanglah tanak g skola lama. Pasal cikgu pukul tangan Yang." Tetiba aku tersentak n tersentap gaks dengar. Aku nak kaver line,"Mmg ler cikgu pukul. Yang bising n tanak dengar kata cikgu kan? Main ngan kawan." 
     " Mana ada. Bukan tuhlaaa. Cikgu pukul pasal tulisan tak cantik". Patutlah.... bila dipikir balik, aku rasa bersalah plaks pasal tak dengar luahan dier. Maybe masa tuh dier tak cakap takot aku citer ngan cikgu then cikgu marah dier plaks. Aku neh bukannyer nak g marah cikgu tuh balik pasal aku pon cikgu kan? Aku pon paham yang cikgu neh takleh nak bagi tumpuan sepenuhnyer pada setiap budak. Tapi, dah bayo mahal, takkan ko taknak pahamkan cemana budak tuh kan? Masa 4 tahun tuh, cikgu lain n pandai plaks melayan bebudak. Panggey Abg Imran pon, sayang..sayang ajer. Abg Imran  neh dier manja n suka dimanjakan. Jadinyer, kalo tinggi sora sket dier akan buat perangai. Tapi, kadang2 biler ngengada tuh kenerler marah gaks kan? Lemaklaaa weh kalo diikutkan.
      6 tahun neh, anta ke Taski ABIM dekat2 umah. Alhamdulillah! 2-3 bulan dah bole hafal doa, mengira n mengeja siket2. Now, dah hampir bole membaca. Taklaaa advanced sangat macam anak orang lain tapi I'm happy with his progress. Dah tak tensen kener marah, bolelah tumpukan pd study n enjoy it with the frens kan?
     So, trylah mendengar bila anak bercakap or nak ceritakan apa2. Kalo tak, biler anak dah tanak citer apa2 kat kiter, kita plaks rasa menyesal. Nauzubillah!

Memula nangis. Tatau pasal per tapi lepas tuh hepi ler jumpa kwn2 baru.



4 comments:

Kakcik Seroja said...

Kadang2 ibubapa rasa mereka dah betul dalam mendidik anak2 - hakikatnya, kita terlalu ego untuk mendengar suara hati anak2 sendiri. (kakcik la tu)...

misya said...

anak sya pun antar g taski abim gak.

akuzle ayu said...

kakcik: setuju. mender neh dh adat manusia kots, kak. tp, kita akan sedar, muhasabah diri then things will b ok. pastuh dier jd blk kan? eheheh...

misya: kan? byk mender depa blaja sana. Abim kt ner?

Unknown said...

hannah pon liatnya la skg ni bila suruh bangun pagi pegi sekolah. dia kata cikgu nurul garang..cikgu nurul marah dia..bila tanya kenapa cikgu marah, dia jawab sebab hannah buat bising masa baca buku...hihihihi yg tu salah sendiri la kan..terima lah hukumannya.. :D