GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Wednesday, October 17, 2012

Limau dan Kapur

Mungkin ramai yang dah biasa dengan 2 bahan ini. Campur, gaul rata dan ia siap untuk dilumur ke perut ibu2 dalam pantang sebelum dipakaikan bengkung. Masa bersalin Imran dulu, aku ada buat tapi pasal ia susah nak tanggal; tenyeh2 pon sisa kapur masih lekat kat perut, jadi aku stop dan pakai mender lain plaks. Minggu lepas, Adik Iffah batuk2. Aku tak nak bagi ubat batuk pasal tak baper nak elok. Aku pun cari2 kat tenet neh apa2 petua yg praktikal. Jumpa petua ini. Campuran limau dan kapur disapu kat dada dan belakang badan. Hari Ahad, petang sebelum mandi. Bukak baju Adik pastuh sapu depan belakang. Bila kering ajer sapu lagi sampai nak mandi. Alhamdulillah. Adik dah tak batuk lagi.

8 comments:

Rai Ourkizuna said...

limau ngan kapur ni panas kan kak..

buat sapu kat perut nak bagi ramping pun ye jugak kan..hehehe..

Kesuma Angsana said...

betul tu, ada pernah baca petua yg ini !

kakchik@ella said...

Kc amalkan ni dulu masa dlm pantang. Mak suruh. Mmg berkesan tau.

Kakzakie said...

Memang betul Ayu.. bila sapu kat perut akibatnya hitam. Kena tenyeh pulak dgn minyak nak bagi hilang.. Tapi memang ini memang mujarab..

haslina said...

tima kasih ayu dgn petua tu. saya pun memang kurang suka bg budak2 kecik makan ubat klinik.
yg tradisional ni yg terbaek.

azieazah said...

Berkesan memang berkesan... Petua orang tua juga yang boleh dipakai.

Nadot said...

Tak pernah tau jugaak... boleh la try kalau nawfal batuk lagi... thanks kak ayu! :)

Lensa said...

masa kecik2 dulu memang amalkan petua ni, duduk kampung mana nak cari ubat, klinik pun tak banyak,

Sekarang kalau tak ke klinik terus je ke farmasi... manja sangat