GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Friday, June 29, 2012

Segelas Susu, Semangkuk Buah

Ini merupakan makanan lewat malam aku pada hari Rabu mlm Khamis. Mungkin ini penyebabnyer sistem perkumuhan aku kurang berfungsi dengan betul. Kalo tengok menunya pon dah 'menyeleweng' dari diet Rasullullah s.a.w. Prinsip2 amalan baginda antaranya ialah tidak mencampurkan menu darat n laut. Contohnya, lauk ayam atau daging atau telur tak boleh makan dengan sotong atau udang atau ikan dalam waktu makan yang sama. Begitu juga susu. Tak boleh nak minum sama masa mkn bebuah. Dulu ada ahli parlimen sebut mender yang sama. Katanya macam mana rakyat Malaysia tak dihinggapi mcm2 penyakit kalau makan asyik bercampur ajer. Contoh yang diberi pulak adalah tomyam campur. Dah tentu2 ada udang, sotong n ayam dalam tuh kan? Aku neh cuba sedaya upaya nak ikut diet baginda tapi biasanya kejap ajer pasal melayu mudah wa sulah lupa maa.. Pastuh, aku ada baca jugaks, rumah yang mempunyai keberkatan adalah yang ada kismis, kurma, minyak zaitun n habbatus sauda serta madu di dalamnya. Tuh semua termasuk dalam menu baginda kan? Umah korang ado?

10 comments:

Nanie@NMS said...

Salam,

Rumah auntie sentiasa ado kismis dan kurma..Alhamdulillah

I`mulan said...

salam singgah...
-betul tu... kita makan ikut sedap perut je kan... :-)

Afasz said...

umah ada kurma yg tak makan2....kismis dekat office ada , adaorg bagi... hhehehehe

anaa said...

elok gak ko bagi tips diet Nabi tu.. aku baru ni la tahu pasal lauk darat ngan laut tu tak leh bercampur.. heee..

KhaiRin : anies said...

tak adaaaaa

kak ina kl said...

imran baru beli habbatus sauda tadi..dengar kata ustaz..

kadang-kadang kita makan ikut nafsu terutama bila lapar..mana nak ingat tu semua

Papa Mifz said...

tu la pasal...kene ubah diet pemakanan sekarang nih...huhu

solo mum said...

sedapnya nangka tu

@cu SaYaNg said...

aku pantang betul dengan nangka
kalau makan cepat je angin memenuhi ruang perut aku

THE LEKAT LEKIT STORY said...

erkk... kena check ada ke tidak. kekekeke