GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Thursday, June 28, 2012

Tips Penjimatan Minyak

Aku berasa tidak selesa. Masuk ajer kereta dan mula memandu, telinga bingit dek bunyi bising. Bunyi apa? Bunyi 'kaki getah' yang berempat tuhlaa. Tapi, ianya bukan masalah besar pon. Cuma rasa tak selesa. Minyak plaks mcm biasa, seminggu isi RM70 sekurang2nya. Tapi, Abah pula rasa tidak berpuas hati. Tayar si merah ditelek berulang kali. "Tak boleh jadi neh"fikir beliau. Tak boleh bertangguh. Lantas beliau ke kedai tayar n nengganti tayar2 terpakai itu dengan tayar2 baru. Bukan yg berjenama Brigeston atau Mitcelin atau apa2 yg 'teriklan' d tv itu. Ehh, betulkah ejaan tayar2 tuh semer? Ia hanya tayar dari China atau Indon Takperler, setahun gaks tahan tuh.
Bunga tayar yg tak bpe nak ngancam dibanding ngan tayar berjenama. Apa yang aku perasan adalah tiada lagi bunyi bising n paling besh; ini...
Walaupun sudah Rabu (masa gambo ini diambil semalam, minyak masih d aras itu). Siap pusing2 sekitar Shah Alam lagi tuh. Betullah kata pakar; nak jimat minyak, mcm2 cara ada. Salah satunya adalah mengganti(termasuk servis) bahagian kereta yg dah lama dan bukan tunggu ia rosak dahulu. Tips yg panjang berjela macam cerpen plaks. Mung ado? Keh3..

6 comments:

kakcik said...

Kakcik tak tahu apa2 pasal kereta - hanya tahu jadi penumpang saja. :)

mrs puex said...

bgus la info nih...thx yaa..:D

KhaiRin : anies said...

sy main lenyek je janji bleh jln..org pompuan kn cm tu..kalu x kena bebel...drive selagi boleh hehehe

Rai said...

saya lanyak je..lesen pun tak ada.. cuma boleh bawak pegi kedai dekat2 rumah je..tu pun husband da risau dup dap dup dap duk kat rumah..hehehe..

haslina said...

mmg ada member opis, bgtau lepas servis baek kereta kancil lamanya. alhamdulilah semua sudah best.

Afasz said...

nnti sy list kan cara jimat minyak. dah lama nk wat entry . tk buat2..